Gluren bij de marketingburen

Je zou toch denken dat managers van afdelingen van één en hetzelfde bedrijf regelmatig met elkaar om de tafel zitten en ervaringen uitwisselen? Toch was dit jarenlang niet het geval in veel bedrijven. Terwijl de marketeers zich volop op de online data stortten, bleef de afdeling recruitment ver van deze ‘kille’ data. Recruitment was immers een mens-tot-mens-vakgebied waar alles draaide om persoonlijk contact. Gelukkig werd de HR-wereld op tijd wakker geschud en gingen ze ‘gluren bij hun marketingburen’. 

Het afgelopen decennium vond er een ware online revolutie in de marketingwereld plaats. Nieuwe online technieken namen een vogelvlucht, consumenten werden steeds veeleisender en productgericht denken werd omvergeworpen door klantgericht denken. Met een sneltreinvaart werd de wereld gedigitaliseerd. Voor de consument was er geen ontsnappen meer aan, iedereen moest eraan geloven, of het nou ging om online bestellen, bankieren of reserveren. 

Anno 2020 is ‘online’ niet meer weg te denken uit onze dagelijks leven. Ook de afdeling HR & recruitment is wakker geschud en is gaan sparren met de marketingcollega’s. Steeds meer werkgevers raken ervan doordrongen dat marketing denken wel eens heel interessant kan zijn voor de afdelingen HR & recruitment. En zo zie je langzaamaan een verschuiving binnen HR & recruitment optreden. 

Wij zetten een paar opvallende trends binnen HR & Recruitment voor jou op een rijtje: 

1. Marketingtools doen hun intrede bij HR & recruitment

De marketeers van tegenwoordig weten hun doelgroepen steeds beter online te targetten om zo hun product bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Steeds meer HR-afdelingen ontdekken dat zij hier ook hun voordeel mee kunnen doen. Door optimale inzet van (online) mediakanalen vergroot je immers de zichtbaarheid van je vacatures en tevens ook de naamsbekendheid van je bedrijf

2. In wervingsproces staat de kandidaat centraal

In het wervingsproces zie je een verschuiving van inside out denken naar outside in. Werd een functie vroeger vanuit een intern belang geformuleerd, tegenwoordig is dat not done. Steeds meer staat de kandidaat centraal in plaats van de werkgever zelf. Termen als candidate persona, candidate journey en candidate experience doen hun intrede. Niet alleen trek je als organisatie op deze manier de juiste talenten aan, maar ook kun je zo je bedrijfsimago positief beïnvloeden. 

3. Employer Branding helpt je de juiste talenten te vinden, binden en boeien

Een andere marketingterm die van belang is voor HR, is branding, oftewel het ontwikkelen van je merk om er zo een meerwaarde aan te geven. Eigenlijk zou iedere organisatie hiermee aan de slag moeten gaan om de juiste medewerkers te vinden, binden en boeien. Een sterke employer branding maakt je bedrijf aantrekkelijker voor de juiste talenten. En toch vergeten veel bedrijven het belang van employer branding. Vaak komt dit ook omdat niet ieder bedrijf de knowhow, de capaciteit en de tijd hiervoor in huis heeft. 

Kortom: de afdelingen HR & Recruitment zijn op de goede weg. Maar er valt nog een grote inhaalslag te maken. Niet alleen bij het MKB, maar ook bij grote organisaties. 

Skills & Brands helpt je de beste kandidaten te vinden, binden en boeien. We helpen je om je merk beter te positioneren ten opzichte van je concurrenten en je online beter te profileren. Samen zorgen we er zo voor dat we de juiste medewerkers aan boord halen en houden voor een futureproof bedrijf. 

  • Skills & Brands geeft o.a. advies op het gebied van:
  • Schrijven optimale vacatureteksten.
  • Vacaturemarketing of job marketing (online marketing).
  • Communicatiestrategie.
  • Candidate journey, candidate experience, candidate persona.
  • Content marketing.

Wij zijn Skills & Brands, een bureau dat Employer Branding, Recruitment, Arbeidsmarktcommunicatie, Job Marketing en Duurzame Inzetbaarheid combineert om jouw organisatie futureproof te maken. 

Onze diensten

Over ons

Skills & Brands helpt bedrijven, met behulp van een integrale aanpak, met het vinden, binden en boeien van talentvolle medewerkers die passen bij het bedrijf.

Lees meer.

Job Marketing

Job Marketing

Je bent volop bezig met het vinden van een nieuwe medewerker voor jouw organisatie. Om de zichtbaarheid van de vacature te vergroten, heb je...

Zorg voor een sterk werkgeversmerk!

Zorg voor een sterk werkgeversmerk!

We zoeken allemaal naar de juiste mensen die passen bij onze organisatie. Maar deze mensen vinden  en tevens aan je binden blijkt in de...