Als je op allerlei manieren bezig bent om het beste uit je organisatie en je medewerkers te halen, ben je continu bezig met kansen en cases. Wat kun je doen om nieuwe technologieën en media voor je te laten werken? Welke innovaties leiden tot veranderingen in business modellen, concurrentie en gedrag van mensen? Anno 2020 is verandering een voorwaarde, waarbij luisteren en geloof houden in je eigen visie het credo lijkt. Niet zo verwonderlijk dat er een groeiende behoefte is aan concrete kennis en expertise op het gebied van:
- Job Marketing
- Recruitment
- Employer Branding
Maar hoe zorg je dat je de juiste kennis en expertise opdoet die aansluit bij wat de organisatie nodig heeft. Tijd om onze 4 belangrijkste inzichten te delen.
1. Maak een routekaart
Aan de hand van een SWOT-analyse maak je een routekaart op weg naar een sterker werkgeversmerk. Haal informatie op uit de organisatie en bepaal je toegevoegde waarde en zorg voor een onderscheidende propositie. Eén die zowel intern als extern duidelijk maakt van welke voordelen werknemers profiteren als ze voor jou als werkgever kiezen.
2. Onderzoek de kansen van digitale job marketing
Zorg ervoor dat je een recruitmentstrategie ontwikkelt die aansluit op de personeelsplanning en kandidaten die je zoekt. Immers, alles draait om de juiste aanpak. Zorg dat je persona’s maakt van de juiste kandidaat en ga op onderzoek uit naar het mediagebruik en waar je hem of haar online zult ontmoeten. Leer de online zoekkanalen gericht in te richten, blijf dagelijks monitoren wat de resultaten zijn en beweeg mee met punten van aandacht die er liggen.
3. Vergroot je recruitmentkracht
Leer de belangrijkste succesfactoren te ontdekken om kandidaten in beweging te krijgen. Wat is voor jouw specifieke doelgroep de belangrijkste motivator om te solliciteren voor een functie? Hoe zorg je ervoor dat je de aandacht vasthoudt. Hieronder delen we een aantal algemene tips en trucs.
- Zorg ervoor dat een vacature in één oogopslag is te vinden.
- Zorg ervoor dat de vacature vindbaar is in een minimum aantal klikken.
- Geef de vacatureomgeving een aantrekkelijke werkgeversuitstraling.
- Maak op sociale media gebruik van beeld om op te vallen en je kernboodschap te versterken.
- Vraag hulp aan je eigen medewerkers om berichtgeving zoveel mogelijk te ‘liken’ en delen.
- Zorg voor een persoonlijke benadering, waarbij een concrete contactpersoon vertrouwen geeft en de drempel verlaagt om te solliciteren.
4. Oefen, reflecteer en durf
Nieuwe kennis en vaardigheden opdoen vraagt om na te gaan of je tot verandering bereid bent. Meestal ervaart een organisatie veel tegenwerpingen en beren op te weg. We zijn nu eenmaal gewoontedieren die het één zeggen en het andere doen. Succesvol bouwen aan een sterk werkgeversmerk kan wel, maar komt aan op oefenen, reflecteren en op lef. Want je kiest niet voor oude zekerheden, maar voor nieuwe kansen.
Als je op deze 4 punten blijft leren, valt behoorlijk resultaat te boeken. Maar ondanks dat, is het vaak moeilijk hier tijd voor vrij te (blijven) maken. Neem gerust contact met ons op. Met alle plezier leggen we je uit wat we voor je kunnen betekenen.