Zorg voor een sterk werkgeversmerk!

We zoeken allemaal naar de juiste mensen die passen bij onze organisatie. Maar deze mensen vinden  en tevens aan je binden blijkt in de praktijk toch vaak lastig te zijn. In onze concurrerende  maatschappij is het daarom noodzakelijker dan ooit om consistent uit te dragen wie je als organisatie bent. Wie tijd steekt in een sterk werkgeversmerk, ook wel employer branding, is de concurrentie voor. Een krachtig werkgeversmerk valt op, spreekt aan en werkt als een magneet. Trotse, betrokken en gemotiveerde medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs van jouw organisatie. Maar ook bij het aantrekken van nieuwe klanten en samenwerkingspartners speelt een sterk merk een belangrijke rol. Wat houdt employer branding nu precies in en waar moet je beginnen? 

In het hoofd en hart

Met goede employer branding verover je een plekje in zowel het hoofd als hart van bestaande en potentiële medewerkers. Je vervult vacatures sneller met passende kandidaten en bouwt zo een solide personeelsbestand op. En met een compleet team kun je jouw klanten een betere dienstverlening bieden en het levert ruimte en energie voor innovatie op, en dus betere resultaten. Kortom, aan de slag!

Vertel jouw unieke verhaal

Wat maakt jouw organisatie onderscheidend, aantrekkelijk? Waarom zou een werknemer voor jouw organisatie kiezen? Waarom werken medewerkers nu bij jouw organisatie? 

Vertel jouw unieke verhaal en maak het uiteindelijk ook waar. Geloofwaardigheid is hierin essentieel. In communicatie wordt ook wel gezegd, binnen beginnen is buiten winnen. Het is belangrijk om je huidige medewerkers in het proces te betrekken. Laat hen meedenken in het verhaal. Bepaal samen de unieke, onderscheidende eigenschappen van de organisatie. En bijkomend voordeel, zo werf je direct ambassadeurs binnen je organisatie. 

Positieve beleving

Employer branding is meer dan een wervingscampagne. Allerlei factoren beïnvloeden de perceptie die (potentiële) medewerkers van jouw organisatie hebben. Zorg daarom voor een positieve beleving in het hele proces. Van de allereerste blik op jouw vacature, het onthaal tijdens de eerste werkdag tot de laatste werkdag en daarna. De optelsom van alle ervaringen bepaalt hoe krachtig jouw werkgeversmerk is.

Krachten bundelen

Onze tip tenslotte is om HR- en communicatieprofessionals samen te laten werken. Dit gebeurt vaak nog te weinig, terwijl bij beiden de menselijke factor centraal staat. Vanuit verschillende invalshoeken kijk je naar hetzelfde proces. Door de krachten van beide disciplines te bundelen, kunnen juist mooie dingen ontstaan. Ga met elkaar op ontdekkingsreis. Wil je van jouw organisatie ook een sterk werkgeversmerk maken?  Neem dan contact op met Skills & Brands. Wij helpen je graag verder!

Onze diensten

Over ons

Skills & Brands helpt bedrijven, met behulp van een integrale aanpak, met het vinden, binden en boeien van talentvolle medewerkers die passen bij het bedrijf.

Lees meer.

Job Marketing

Job Marketing

Je bent volop bezig met het vinden van een nieuwe medewerker voor jouw organisatie. Om de zichtbaarheid van de vacature te vergroten, heb je...

Gluren bij de marketingburen

Gluren bij de marketingburen

Je zou toch denken dat managers van afdelingen van één en hetzelfde bedrijf regelmatig met elkaar om de tafel zitten en ervaringen uitwisselen? Toch...